Hoe voeg ik een bestand direct toe als bijlage aan een e-mailbericht?
Vraag Patrick Fransen:
"Na het opstellen van een e-mail vergeet ik dikwijls om het bestand als bijlage toe te voegen. Is er een truc zodat ik vanuit het geopende bestand direct een e-mail kan aanmaken?"
Antwoord:
Een bestand kan op verschillende manieren aan een e-mailbericht worden toegevoegd, bijvoorbeeld door vanuit een openstaand e-mailbericht gebruik te maken van de paperclip-knop. Staat het bestand echter nog open in het programma waarin het bewerkt wordt, dan kan deze vaak direct worden gedeeld met de knop Delen (bij Microsoft Word gaat dat bijvoorbeeld via Bestand, optie Delen, optie E-mail, knop Als bijlage verzenden). Hiermee wordt een nieuw e-mailbericht aangemaakt waar het bestand alvast aan is toegevoegd, dat maakt het dus onmogelijk om de bijlage te vergeten!
Ben je al begonnen met het opstellen van een e-mailbericht of reageer je op een bericht, dan ontkom je er niet aan om het bestand vanuit het bericht toe te voegen. Dat kan dus met de paperclip-knop, maar het kan sneller door het bestand met de muis vanuit de Windows Verkenner naar het openstaande berichtvenster te slepen. Plaats de vensters van de Windows Verkenner en het e-mailbericht wel zodanig dat ze beiden zichtbaar zijn, anders wordt het lastig om het bestand naar het e-mailbericht te verslepen.