Q&A: Ontoegankelijke netwerkmappen/werkgroepen (na de April 2018 onderdelenupdate)

Vraag: "Sinds de installatie van de April 2018 Update worden de gedeelde mappen op de computers in mijn netwerk niet getoond. Ik kan dus ook niet meer bij mijn bestanden. Hoe is dat op te lossen?"

Antwoord: Zoals ik in nieuwsbrief #82 al had gemeld, is de Thuisgroep met de April 2018-update de nek omgedraaid. Naar nu blijkt, zijn echter óók de werkgroepen op non-actief gezet! Het is hierdoor niet meer mogelijk om via de werkgroep bestanden over het netwerk te delen met andere computers, of om toegang te krijgen tot gedeelde bestanden op andere computers binnen de werkgroep. Ook blijkt sommige netwerkapparatuur hierdoor niet meer toegankelijk. Voor velen een flinke kater!

Toegankelijk werkgroep met gedeelde netwerkmappen

Dit probleem wordt veroorzaakt doordat enkele services niet meer standaard met Windows worden opgestart. Het gaat om één of meerdere van de volgende services:

Door middel van trial-and-error is te achterhalen welke van deze services ingeschakeld moeten worden. Dit gaat via het Win-X menu, optie Computerbeheer, Services en toepassingen, Services, wijzig het opstarttype waar mogelijk van Handmatig naar Automatisch (vertraagd starten) en start Windows tot slot opnieuw op. De services die geen effect hebben, kan je beter weer op Handmatig zetten.

Zijn de computers in het netwerk na deze handeling nog steeds niet zichtbaar? Schakel dan alle computers uit, zet één computer weer aan en verwijder vanuit de Windows Verkenner alle bestanden in de map C:\Windows\ ServiceProfiles\ LocalService\ AppData\ Roaming\ PeerNetworking (activeer eerst op tabblad Beeld de optie Verborgen items). Schakel vervolgens deze computer weer uit en herhaal de procedure voor al andere computers in het netwerk. zie ook de instructievideo.

TIP: Zijn er nog steeds problemen? Verwijder de eventueel geïnstalleerde beveiligingssoftware dan eens (of in ieder geval de geïnstalleerde firewall!).

Ontoegankelijke netwerkapparatuur

Een aan deze netwerkproblemen gerelateerd probleem (dat overigens dateert van vóór de April 2018-update) heeft te maken met het SMB1-protocol dat niet langer toegankelijk is. Het SMB1-protocol is uit veiligheidsoverwegingen uitgeschakeld omdat het zo lek als een mandje is. Netwerkapparatuur dat van dit protocol afhankelijk is, functioneert hierdoor niet meer. In onderstaand voorbeeld van een Synology NAS is de oorzaak van het probleem redelijk duidelijk te doorgronden, maar dat is niet altijd het geval. Ben je niet op de hoogte van het uitgezette SMB1-protocol dan kan deze foutmelding de nodige frustraties opleveren...

NAS ontoegankelijk

De toegang tot het netwerkapparaat is te herstellen door het SMB1-protocol in te schakelen via het configuratiescherm, onderdeel Programma's en onderdelen, taak Windows-onderdelen in- of uitschakelen, optie Ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS voor het delen van bestanden, activeer de opties SMB 1.0/CIFS-client. Uit veiligheidsoverwegingen kunnen de gegevens vervolgens beter worden verplaatst naar een nieuwe NAS zodat het SMB1-protocol weer kan worden uitgeschakeld.

Ondersteuning voor SMB 1.0/CFS voor het delen van bestanden

© 2001-2024 - - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring