Hoe zijn de bestanden met een bruin archiefdoos-icoontje te openen?

Vraag Will Klassen:

Als ik de map Documenten open, zijn de icoontjes van sommige bestanden voorzien van een bruingekleurde archiefdoos. Bij het openen van deze bestanden krijg ik een foutmelding, terwijl diezelfde bestanden vanuit OneDrive.com wel te openen zijn. Is dit op te lossen?

OneDrive: bestanden met een bruin archiefdoos-icoon

OneDrive: versleuteld bestand is niet te openen

Antwoord:

Het gaat hier om in OneDrive opgeslagen bestanden die alleen nog op aanvraag (oftewel on demand) te downloaden zijn (zie vorig artikel). Normaal gesproken zijn op aanvraag te downloaden bestanden direct te openen. Is de verbinding met de online opslag van OneDrive echter verbroken dan krijgen deze bestanden zo'n bruin archiefdoos-icoontje.

Om de bestanden weer beschikbaar te maken, moet de synchronisatie met de online opslag van OneDrive dus hersteld worden. Het is zoeken naar de oorzaak, er zijn namelijk meerdere mogelijkheden. Controleer eerst of de internetverbinding normaal functioneert en verwijder eventuele zelfgeïnstalleerde beveiligingssoftware. Klik vervolgens met rechts op het bestand met de bruine archiefdoos en kies Altijd bewaren op dit apparaat. Is het probleem hiermee nog niet opgelost, koppel OneDrive dan los van het Microsoft-account (via een rechter muisklik op het OneDrive-icoontje in het systeemvak, optie Instellingen, onderdeel Account, link Deze pc ontkoppelen) en herstel de verbinding vervolgens weer zodat de bestanden opnieuw worden gesynchroniseerd. Schakel tevens de on demand-functie uit zodat alle bestanden ook weer lokaal worden opgeslagen, dit gaat via onderdeel Synchroniseren en back-up maken, link Geavanceerde instellingen, deactiveer optie Bestanden op aanvraag (zie het vorige onderwerp). Helpt ook dit niet, verwijder dan de app OneDrive (Windows 11: Instellingen > Apps > Geïnstalleerde apps; Windows 10: Instellingen > Apps > Apps en onderdelen) om hem vervolgens opnieuw te installeren via de Store. Hierna zou het probleem zeker opgelost moeten zijn.

© 2001-2024 - - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring