Zoeken in Outlook lukt niet meer

Guy vraagt:

"Na een update in Windows 11 lukt het zoeken in het Outlook-archief niet meer. Is daar een oplossing voor?"

Antwoord:

Dit is een veelgehoorde klacht! Er gaat blijkbaar wat mis met het indexeren, dan wel met het doorzoeken van de door Windows opgebouwde index. Wellicht wordt dit probleem nog een keer door Microsoft opgelost, je kan het echter ook zelf proberen te verhelpen. Achterhaal eerst via Instellingen > Privacy en beveiliging > Zoeken in Windows of er nog items door de zoekfunctie van Windows geïndexeerd moeten worden.

Zoeken in Windows: indexeren

Zit hier geen beweging in, bouw de index dan eens opnieuw op via de verwante instelling Geavanceerde indexeringsopties, knop Geavanceerd, knop Opnieuw samenstellen (let op: het opnieuw indexeren kan dagen duren!).

Zoeken: Geavanceerde indexeringsopties, knop Geavanceerd, knop Opnieuw samenstellen

Heeft dit geen effect gehad dan kan je eventueel overwegen om de zoekfunctie van Windows in Outlook te vervangen door de zoekfunctie van Outlook zelf. Omdat de zoekfunctie van Outlook niet met de geïndexeerde inhoud van berichten werkt, is deze manier van zoeken wel beduidend minder effectief. Het is echter beter dan niets!

Het vervangen van de zoekfunctie gaat met de volgende registertweak: maak in de registersleutel HKLM\ SOFTWARE\ Policies\ Microsoft\ Windows\ Windows Search\ de DWORD-registerwaarde PreventIndexingOutlook met de waarde 1 aan. Onthoud wel dat deze wijziging is toegepast! Is het archief van Outlook op een zeker moment weer correct geïndexeerd (te achterhalen via Instellingen > Privacy en beveiliging > Zoeken in Windows) dan kan de registertweak weer ongedaan gemaakt worden (door de waarde op 0 te zetten, of de DWORD-registerwaarde te verwijderen).

© 2001-2024 - - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring