Q&A: Windows Verkenner bevriest en sluit af

Bert vraagt: "Als ik met de rechter muisknop een item in de linker kolom van de Windows Verkenner aanklik, bevriest de Verkenner en na enkele seconden valt het hele verkennerscherm weg. Andere apps blijven werken. Dit probleem is ontstaan in de periode dat ik nog Windows 7 gebruikte en is helaas bij het updaten naar Windows 10 gebleven. Heb jij een oplossing?"

Antwoord: Dit probleem kan ontstaan nadat een grote update van Windows heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld de gratis upgrade van Windows 7 of 8 naar Windows 10 of de installatie van de Creators Update. Een eerder geïnstalleerde invoegtoepassing is dan niet compatibel met de nieuwe Windows-versie waardoor de Windows Verkenner vastloopt zodra het contextmenu met een rechter muisklik op een bestand of map wordt geopend.

Probleemveroorzakende (en ook ongewenst toegevoegde) programma's zijn met een tool als AutoRuns (download: https://docs.microsoft.com/nl-nl/sysinternals/downloads/autoruns; tabblad Explorer) of ShellExView (download: www.nirsoft.net/utils/shexview.html; sorteer op de kolom Type) eenvoudig uit het contextmenu te verwijderen (bij ShellExView met de optie Disable Selected Items). Het opsporen van de juiste invoegtoepassing heeft wel wat voeten in aarde, met name het steeds opnieuw opstarten van Windows om te kunnen controleren of het uitschakelen effect heeft, is tijdrovend. Door middel van trial-en-error zal moeten worden gezocht welke invoegtoepassing de probleemveroorzaker is. Gelukkig leveren de invoegtoepassingen van Microsoft (zie de kolom Company) geen problemen op, deze kunnen dus op voorhand al worden genegeerd.

© 2001-2024 - - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring