Q&A: Het niet kunnen verzenden van e-mail op andere locaties

Frank Thijs vraagt: "Ik gebruik Windows Live Mail 2011 op mijn laptop met Windows 7 Home Premium. Als ik thuis ben werkt dit programma prima, ik kan dan mails verzenden en ontvangen via KPN Glasvezel. Maar soms, als ik bijvoorbeeld op een camping sta en ik maak gebruik van hun WiFi dan kan ik wel ontvangen, maar als ik ze uitstuur blijft dat mailbericht "hangen" in postvak Uit. Als ik hem dan verstuur via het Webmail-programma van KPN dan lukt het wel. Hoe kan ik dit verhelpen?"

Antwoord: Het verzenden van e-mail vanuit een e-mailprogramma wordt meestal via een SMTP-server gedaan en wel zodanig dat er geen inloggegevens opgegeven hoeven te worden. Ter voorkoming van spam (het anoniem verzenden van grote hoeveelheden ongewenste e-mail) is het echter noodzakelijk dat de verzender van e-mail door de provider kan worden geïdentificeerd. Vandaar dat alleen e-mail kan worden verzonden met de SMTP-server van de internetprovider waarmee de computer op dat moment met internet is verbonden. Bij het verbinden met internet wordt reeds ingelogd zodat het de betreffende internetverbinding bij misbruik eenvoudig is te achterhalen en af te sluiten. Wordt de computer echter verbonden met het (draadloos) netwerk van een ander (zoals die van de camping, een hotel, terras of zonder dat u het beseft die van de buren!) dan is er doorgaans ook sprake van een andere internetprovider en moet er dus ook een andere SMTP-server worden gebruikt.

Enkele internetproviders bieden voor hun SMTP-service (al dan niet beveiligde) authenticatie-mogelijkheden aan. De inloggegevens van het e-mailaccount worden dan met het SMTP-protocol meegestuurd waardoor de identiteit altijd kan worden achterhaald, ongeacht de gebruikte internetverbinding. Wordt deze optie niet door uw internet/e-mailprovider aangeboden (zie hun website) dan kan pas weer e-mail worden verzonden nadat de ingestelde SMTP-server is gewijzigd in die van de internetprovider waarmee op dat moment met internet is verbonden (voor de heer Thijs dus die van de campinghouder). De juiste SMTP-server is in drie stappen te achterhalen en in te stellen:

LET OP: Providers houden het e-mailverkeer scherp in de gaten, bij verdacht e-mailverkeer is de kans dan ook groot dat het betreffende IP-adres wordt afgesloten. Maakt u dus als gast gebruik van de internetverbinding van een ander (bijvoorbeeld die van de camping), ga hier dan respectvol mee om!

Bij gebruik van meerdere vaste locaties is het elke keer weer aanpassen van de SMTP-server vrij bewerkelijk. In dat geval kan het prettiger zijn om hetzelfde e-mailaccount meerdere keren op te nemen in het e-mailprogramma: voor elke locatie met afwijkende SMTP-server één. Nadeel van deze methode is wel dat het foutmeldingen kan veroorzaken omdat dezelfde mailbox nu meerdere keren achter elkaar op inkomende e-mail wordt gecontroleerd. Krijgt u foutmeldingen, controleer dan of het e-mailprogramma de mogelijkheid biedt om het controleren op inkomende mail voor de extra aangemaakte accounts uit te schakelen.

Als alternatief voor bovengenoemde oplossing kunt u ook overwegen om naast uw eigen mailaccount nog een extra Microsoft- of Gmail-account als POP-account toe te voegen aan uw e-mailprogramma (zie www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/tips_versturen_email.html). Ook al kunnen de SMTP-servers van Microsoft en Gmail niet voor andere e-mailadressen worden gebruikt, ze maken het wel mogelijk om altijd en overal vanuit het e-mailprogramma mailcontact te onderhouden!

© 2001-2024 - - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring