Proces beëindigen bij opstartproblemen app
Vraag:
"Na afsluiten van de app Excel kan ik deze pas opstarten door eerst Windows opnieuw op te starten. Is daar een oplossing voor?"
Antwoord:
Het is voor velen vast een herkenbaar probleem: je hebt een bepaalde app net afgesloten, en vervolgens lukt het niet meer om hem opnieuw op te starten. Na een herstart van Windows opent de app echter weer als vanouds. Dit probleem wordt veroorzaakt doordat het bij de app behorende proces nog niet is beëindigd, de app wacht dan nog ergens op voordat het proces kan worden afgesloten. De ervaring leert dat het vaak om een Office-programma gaat, bijvoorbeeld Outlook (die wacht op een reactie van een mailserver) of Excel (die bij een berekening is vastgelopen).
Dat het proces soms blijft hangen, is helaas niet te voorkomen. Er is echter een eenvoudig manier om het betreffende proces te stoppen zodat Windows niet opnieuw opgestart hoeft te worden: open Taakbeheer (te openen via een rechter muisklik op Start), tabblad Processen, zoek het programma in de lijst met actieve achtergrondprocessen (makkelijk te herkennen aan het programma-icoontje), klik met rechts op het proces, optie Beëindigen. Hierna zal het programma weer op de normale manier opstarten.
TIP: De optie Taak beëindigen kan eventueel aan het Jumplist-menu van apps worden toegevoegd (activeer via Instellingen > Systeem > Voor ontwikkelaars de optie Taak beëindigen). Met deze optie kan het proces van de betreffende app worden gestopt, waardoor de app wordt afgesloten. Heb je echter te maken met bovenstaand probleem dan gaat Windows er vanuit dat het programma (en daarmee het proces) al is afgesloten, waardoor deze optie ontbreekt in de Jumplist...