Facebook en je privacy

Wie het nieuws volgt, heeft meegekregen dat Facebook in opspraak is geraakt vanwege de omgang met persoonlijke gegevens. Het was al bekend dat Facebook veel (zo niet alles...) vastlegt en gebruikt voor advertentiedoeleinden, maar nu is onlangs ook nog eens bekend geworden dat bij Facebook aangesloten app-makers op slinkse wijze toegang tot jouw persoonlijke gegevens (én die van je Facebook-vrienden!) kunnen krijgen. Door deze informatie te combineren met andere informatiebronnen (zoals bezochte websites), is goed in kaart te brengen hoe iemand in elkaar steekt en waar hij of zij gevoelig voor is.

Het is duidelijk dat het verzamelen van deze privacygevoelige gegevens een essentieel onderdeel van het verdienmodel van Facebook is, het besef dringt dan ook langzamerhand door dat Facebook-gebruikers niet de klant maar het product van Facebook zijn. Gelukkig neemt Facebook de nodige stappen om de privacy beter te beschermen, het blijft echter een beursgenoteerd bedrijf met aandeelhouders die alleen geïnteresseerd zijn in de winst. De vraag is dus of er werkelijk wat verandert...

Een aantal verontruste lezers wilde graag weten hoe zij Facebook kunnen inperken of zelfs blokkeren om te voorkomen dat hun privacy wordt geschaad. In dit artikel leg ik uit wat Facebook ongemerkt over je verzamelt, en welke mogelijkheden er zijn om dat in te perken. Voor diegenen die helemaal niets (meer) met Facebook te maken willen hebben, leg ik ook uit hoe je Facebook kan blokkeren.

Wat verzamelt Facebook zoal?

Alles wat je binnen de Facebook-omgeving doet, wordt vastgelegd in je gebruikersprofiel. De pagina www.facebook.com/your_information/ geeft een interessant overzicht van deze activiteiten. Het is een hele waslijst (wat wellicht wel even schrikken is ...), neem er dus even de tijd voor!

Facebook en je pivacy: wat wordt allemaal verzameld?

TIP: Via de pagina www.facebook.com/dyi/, kopje Je gegevens downloaden kan je een kopie van al deze gegevens downloaden.

Advertentievoorkeuren Facebook-account aanpassen

Op basis van de informatie uit de gebruikersprofielen kunnen adverteerders op uitzonderlijk gedetailleerd niveau aangeven wie welke advertentie te zien krijgt. De pagina www.facebook.com/ads/about geeft aardig weer hoe het adverteren-op-maat in zijn werk gaat. Het gebruikte voorbeeld is wel wat simpel, in de praktijk kan namelijk op alle opgeslagen persoonlijke gegevens gesegmenteerd worden. En zoals je net hebt kunnen constateren, is dat ongekend veel!

Facebook: adverteren op maat

Hoe voorkom je nu dat deze informatie door adverteerders wordt gebruikt? Daarvoor moeten de advertentie-instellingen worden aangepast. De voor advertentiedoeleinden belangrijke pagina www.facebook.com/ads/preferences/edit geeft inzicht in je interesses, de bedrijven waarmee je interactie hebt gehad, wat algemene persoonlijke informatie en enkele algemene advertentie-instellingen.

Uit oogpunt van privacy kan je bij Je interesses en Adverteerders met wie je interactie hebt gehad beter alle vermeldingen verwijderen (let op, er zijn meerdere tabbladen!). Zelf was ik stomverbaasd te zien welke bedrijven er allemaal aan mijn (zelden gebruikte!) Facebook-gebruikersprofiel zijn gekoppeld. Met meer dan de helft heb ik geen enkele relatie en/of zou ik überhaupt niet geassocieerd willen worden! Er is helaas geen optie om alle items in één keer te verwijderen, het kost dus aardig wat tijd om de tabbladen op te schonen... Schakel bij Jouw informatie de profielvelden (zoals je relatiestatus, werkgever en opleiding) uit, en blokkeer bij Advertentie-instellingen de optie om op maat gemaakte advertenties te laten tonen.

Facebook: Je advertentievoorkeuren

Apps en websites gekoppeld aan je Facebook-account

Wees sowieso terughoudend met het installeren van spelletjes binnen de Facebook-omgeving (via www.facebook.com/games/). Gebruik je Facebook-account (of Google-account!) bij voorkeur ook niet om je aan te melden bij websites en apps als Spotify, Skype, Vimeo e.d.

Aanmelden met een Facebook-account

Aanmelden met je Facebook-account lijkt praktisch omdat er dan niet steeds een uniek gebruikersaccount (met bijbehorende gebruikersnaam en wachtwoord) hoeft te worden aangemaakt, uit privacy-oogpunt is het echter maar de vraag of het verstandig is. Zo blijkt uit de recente ophef rondom Cambridge Analytica dat er al snel meer informatie met de app-maker wordt gedeeld dan je lief is. Wordt deze informatie ook nog eens gecombineerd met andere informatiebronnen dan kan je een zeer nauwkeurig profiel van iemand maken.

Via www.facebook.com/settings?tab=applications is te zien welke apps en websites toegang tot de gegevens van je persoonlijke profiel hebben, en welke informatie daarbij gedeeld mag worden. Controleer elke Facebook-app en wijzig zo nodig de instellingen. Neem de nodige voorzichtigheid in acht, alleen een goed gevoel over de app-maker is niet voldoende. Zitten er apps tussen die je niet meer gebruikt, verwijder ze dan. Houd daarbij rekening met twee zaken: eventueel opgeslagen gegevens binnen de app (zoals favoriete plaatsen of topscores) kunnen verloren raken en de kans is aanwezig dat de reeds aan de app-maker verstrekte informatie niet wordt gewist. Is een app langere tijd niet meer gebruikt dan wordt deze automatisch door Facebook geblokkeerd zodat de app geen toegang meer tot nieuwe informatie kan verkrijgen (tabblad Verlopen).

De Facebook-pixel

En dan is er nog de zogenaamde Facebook-pixel: een onzichtbare afbeelding van 1 bij 1 pixel groot die op websites wordt geplaatst om de effectiviteit van Facebook-advertenties (ook wel conversie genoemd) te meten. Hiermee wordt je dus ook buiten Facebook om ongemerkt gevolgd! Facebook koppelt deze informatie vervolgens weer aan je gebruikersprofiel zodat je ook in de toekomst advertenties op maat te zien krijgt, ongeacht of je als bezoeker een Facebook-account hebt... Het verzamelen van informatie via de Facebook-pixel is te blokkeren door het domein facebook.com aan het HOSTS-bestand toe te voegen (zie verderop).

De Like-knop

Het liken of delen van een website of bericht zegt veel over je persoonlijkheid, vandaar dat Facebook ook deze informatie aan je gebruikersprofiel toevoegt. Like je veel, dan kent Facebook je zelfs beter dan je eigen familie. Best eng als niet weet wat er met die informatie wordt gedaan... Via de pagina www.facebook.com/profile.php?sk=allactivity zijn deze likes in te zien en desgewenst (stuk voor stuk...) te verwijderen.

Op menig website kom je een Facebook Like-knop (oftewel een Vind ik leuk-knop) tegen. De meeste van deze knoppen verzenden pas informatie naar Facebook wanneer je erop klikt. Dit is echter niet het geval bij de knop die het aantal likes van een pagina toont, deze informatie moet immers vanaf de website van Facebook worden opgevraagd. De bezochte webpagina wordt dan gelogd door Facebook, en aan je gebruikersprofiel gekoppeld. Ook hier kan het HOSTS-bestand uitkomst bieden.

Facebook vind ik leuk knop

Facebook-account deactiveren of verwijderen

Wil je van Facebook af dan is het account te deactiveren (www.facebook.com/settings?tab=account&section=account_management) of definitief te verwijderen (www.facebook.com/help/delete_account/). Voordat je je account definitief verwijdert, kan je via de pagina www.facebook.com/dyi/, kopje Je gegevens downloaden eventueel eerst nog een kopie van de Facebook-gegevens downloaden.

Het is overigens goed te weten dat Facebook óók na het definitief verwijderen van je account nog steeds informatie over jouw surfgedrag kan verzamelen! Wil je Facebook compleet blokkeren, voeg dan het domein facebook.com toe aan het HOSTS-bestand (een uiterst effectieve methode om advertenties, trackers en malware te blokkeren).

Facebook op mobiel

Hoewel ik op mijn Android-telefoon helemaal geen gebruik maak van Facebook, was ik stomverbaasd toen ik merkte dat op de achtergrond toch meerdere Facebook-apps (waaronder de Facebook Messenger) actief waren. Omdat ik geen idee heb of deze apps ook informatie (zoals bijvoorbeeld GPS-locaties) verzamelen, heb ik ze gestopt en uitgeschakeld (verwijderen bleek niet mogelijk). Als WhatsApp-gebruiker word ik overigens nog steeds door Facebook gevolgd...

Tot slot

Facebook is uiteraard niet het enige bedrijf dat je volgt om advertenties te personaliseren, dat doen Google, Microsoft en vele andere bedrijven ook. Hier wordt echter (nog) nauwelijks over gesproken, het is dan ook wachten op het volgende privacy-schandaal. Feit is in ieder geval dat je voorzichtig moet zijn met hetgeen je online doet en deelt.

© 2001-2019 - - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring