Q&A: E-mailbericht 'Uw mailbox is (bijna) vol'

zie instructievideo nieuwsbrief #94 op 15:07

Kees vraagt: "Ik ontvang een e-mail met daarin de melding 'Op dit moment is uw mailbox vol of bijna vol. Zodra uw mailbox vol is, kunt u geen e-mail meer verzenden of ontvangen...'. Op dit moment is 82% van de 1 GB opslag bij KPN bezet. Ik maak gebruik van Outlook. Hoe kan ik dit oplossen?"

Antwoord: De boodschap is duidelijk: als er geen actie wordt ondernomen dan raakt de mailbox bij KPN op korte termijn vol en kan je geen e-mail meer ontvangen. KPN verstuurt dit bericht vroegtijdig (zodat er nog voldoende tijd is om actie te ondernemen), bij menig andere e-mailprovider kom je er pas achter als er daadwerkelijk geen e-mail meer binnenkomt... Om te voorkomen dat je mail misloopt, is het essentieel dat je ruimte vrijmaakt door berichten van de mailserver te verwijderen (of door ruimte bij te kopen).

Bij een met het POP-protocol beheerd e-mailadres worden alle gedownloade berichten lokaal in het archief van Outlook opgeslagen, er hoeft dan ook geen kopie op de mailserver bewaard te worden. Heb je desondanks tůch in Outlook ingesteld dat er kopieŽn op de server bewaard moeten worden, dan kan de online opslag op een gegeven moment vollopen. Deze instelling is te wijzigen via tabblad Bestand, knop Accountinstellingen, optie Accountinstellingen (bij Outlook 2019: optie Profielen beheren, knop E-mailaccounts), selecteer het betreffende e-mailaccount, knop Wijzigen, knop Meer instellingen, tabblad Geavanceerd, deactiveer de optie Een kopie van berichten op de server achterlaten. Wil je de mail op meerdere apparaten downloaden, of nog even via de webmail kunnen raadplegen, activeer dan optie Van server verwijderen na xx dagen zodat kopieŽn van reeds gedownloade berichten nog een x aantal dagen online bewaard blijven voordat ze definitief van de server worden verwijderd.

E-mailbericht 'Uw mailbox is (bijna) vol' door de optie 'Een kopie van berichten op de server achterlanten'

Wordt het e-mailadres met het IMAP-protocol of via de webmail beheerd dan blijft de mail online op de mailserver van de provider staan. Het ruimtegebrek is dan alleen op te lossen door ontvangen en/of verzonden berichten (met name die met een omvangrijke bijlage) simpelweg te verwijderen. Vergeet niet om daarna de map Verwijderde items nog even te legen! Wil je niets verwijderen dan zou je alle berichten naar de lokale opslag van Outlook kunnen verslepen, of eventueel tegen betaling het quotum bij je provider kunnen verhogen.

© 2001-2019 - - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring