Q&A: Lege tegels in het startmenu

zie ook de instructievideo van nieuwsbrief #89 op 9:30

Vraag: "Er staan tegels zonder icoontje in het startmenu. De tegels werken verder prima, maar hoe zijn de icoontjes weer terug te krijgen?"

Lege tegels in het startmenu

Antwoord: Wanneer de icoontjes in de aan het startmenu vastgepinde tegels ontbreken dan zijn de cachebestanden voor de betreffende tegelicoontjes mogelijk beschadigd geraakt. Dit probleem is op te lossen door de beschadigde bestanden uit de map C:\Gebruikers \inlognaam \AppData \Local \Packages \Microsoft.Windows. ShellExperienceHost_cw5n1h2txyewy \TempState te verwijderen, waarna de tegelicoontjes opnieuw worden opgebouwd. De cachebestanden kunnen echter pas worden verwijderd nadat de processen explorer en shellexperiencehost (via Taakbeheer, tabblad Details) zijn beŽindigd. Maar met het uitschakelen van deze processen wordt de gebruikersinterface ontoegankelijk, waardoor het onmogelijk wordt om bestanden te verwijderen! Gelukkig is dit probleem te omzeilen met een batchbestand (download: ZIP-bestand) zodat de stappen automatisch op de achtergrond worden uitgevoerd. Open het ZIP-bestand en dubbelklik op het bestand tegels_herstellen.bat. Toont Windows Defender SmartScreen de melding Uw pc wordt beschermd, pareer deze blokkade dan via de link Meer informatie, knop Toch uitvoeren (deze download is te vertrouwen). Wees er verder op bedacht dat de gebruikersinterface bij het uitvoeren van het batchbestand tijdelijk verdwijnt!

© 2001-2019 - - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring