Q&A: De inbox-categorieŽn van Gmail

zie ook de instructievideo van nieuwsbrief #86 op 6:38

Vraag: "Ik heb met mijn Gmail-adres ingeschreven op je nieuwsbrief, ik mis echter enkele van de toegezonden nieuwsbrieven. Waar kan dat aan liggen?"

Antwoord: Gmail-gebruikers (www.gmail.com) hoor ik nog wel eens mopperen dat ze belangrijke e-mail (waaronder mijn nieuwsbrief, maar ook e-mail van bedrijven, facturen e.d.) niet hebben ontvangen. Bij nader onderzoek blijken ze dan in een van de zogenaamde inbox-categorieŽn te zijn opgeslagen waardoor ze niet direct zichtbaar zijn.

Inbox categorieŽn van Gmail: Primair, Sociaal, Reclame, Updates en Forums

Standaard is alleen de categorie Primair geactiveerd, zodat alle inkomende e-mail in ťťn alles omvattende Inbox terechtkomt. Worden echter extra categorieŽn geactiveerd (via het tandwiel Instellingen, optie Instellingen, tabblad Inbox) dan worden de berichten automatisch naar het bijbehorende tabblad verplaatst. Gmail hanteert de volgende categorieŽn:

Elk tabblad kan dus belangrijke mailberichten bevatten! Ben je je er echter niet (meer) van bewust dat je deze categorieŽn hebt geactiveerd dan zal je focus alleen op tabblad Primair liggen, en zie je de belangrijke e-mail onder de andere categorieŽn (zoals nieuwsbrieven onder tabblad Reclame en facturen onder tabblad Updates) gemakkelijk over het hoofd. Het is daarnaast ook maar de vraag of het praktisch is om dagelijks meerdere categorieŽn aan te moeten klikken om alle binnengekomen e-mail te kunnen lezen. En dan word je bij deze tabbladen ook nog eens op extra advertenties getrakteerd! Door alle extra categorieŽn te deactiveren, zullen alle berichten weer gezamenlijk in de Inbox verschijnen.

© 2001-2018 - - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring