Q&A: Problemen met Internet Explorer (bijvoorbeeld na de update van IE9 naar IE10)

F. Janssen vraagt: "Sinds kort werkt Internet Explorer niet meer (websites openen niet meer). Ik heb de browser Opera geïnstalleerd en daar is geen enkel probleem mee. Zijn deze problemen bekend en zo ja is er een oplossing?"

Antwoord: Dit probleem komt nog wel eens voor nadat Internet Explorer is geüpdatet naar een nieuwe versie (bijvoorbeeld IE 10). Dergelijke problemen worden vaak veroorzaakt door invoegtoepassingen die onder de oude versie waren geïnstalleerd maar conflicteren met de nieuwe versie. De meeste problemen zijn op te lossen door Internet Explorer te resetten naar de fabrieksinstellingen via Alt-Extra (of via het tandwieltje rechtsboven), Internetopties, tabblad Geavanceerd, activeer eventueel de optie Persoonlijke instellingen verwijderen en vervolg met de knop Opnieuw instellen. Na een herstart van Internet Explorer moeten dan nog wel enkele instellingen opnieuw worden doorlopen, zoals het opnieuw instellen van de startpagina en (via Alt-Extra, Internetopties, tabblad Programma's, knop Invoegtoepassingen beheren) en wellicht het weer inschakelen van enkele uitgeschakelde invoegtoepassingen.

TIP: Is het opnieuw instellen van Internet Explorer niet mogelijk omdat de geïnstalleerde invoegtoepassingen het onmogelijk maken Internet Explorer op te starten? Start hem dan eens zonder invoegtoepassingen op met het commando IEXPLORE.EXE -EXTOFF in het venster Uitvoeren (toegankelijk met de toetscombinatie Win-R).

© 2001-2024 - - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring