Een overzicht van Google-producten

De zoekmachine Google (www.google.nl) is in rap tempo uitgegroeid tot verreweg de meest gebruikte zoekmachine. Het succes zit hem in de eenvoud, de snelheid en de relevantie van de zoekresultaten. Simpel maar doeltreffend! In de 'Google-Labs' worden echter nog veel meer producten ontwikkeld. En als een ander bedrijf het beter kan, dan wordt zo'n bedrijf gewoon overgenomen (zoals de overname van het video-portal YouTube). Op deze pagina wordt aandacht besteed aan de historie van Google en aan (een selectie uit) het grote aantal producten dat onder de Google-vlag te gebruiken is.

Ruim 10 jaar geleden (januari 1996) begonnen de studenten Larry Page en Sergey Brin met het ontwikkelen van een snelle zoekmachine, toen nog onder de naam BackRub. In 1998 kreeg de zoekmachine meer gestalte en bezat een voor die tijd al aanzienlijke opslagcapaciteit van 1 terabyte (aan elkaar gekoppelde interne schijven, voor een prikkie gekocht). Dit betrof het allereerste datacenter wereldwijd, en dat allemaal vanuit Larry's studentenkamertje!

Backlinks waren toen al belangrijk

De basis van BackRub was het analyseren van backlinks naar websites om zodoende tot bevredigende zoekresultaten te komen. Een backlink is een verwijzing naar een website vanaf een andere website. Hoe meer backlinks er naar een internetpagina zijn geplaatst, hoe belangrijker die webpagina is. Deze techniek zijn ze blijven perfectioneren en is tot op de dag van vandaag zeer belangrijk bij het bepalen van de zoekmachineresultaten. De zoekmachine Google is dankzij deze techniek uitgegroeid tot de grootste zoekmachine.

De oorsprong van het Google-logo

Google is een woordspeling op het woord googol, een verwijzing naar het getal 1 met 100 nullen. De missie van het bedrijf om de ogenschijnlijk oneindige hoeveelheid informatie op internet in kaart te brengen, wordt met deze verwijzing gestalte gegeven. Moet u zich eens voorstellen hoe dat internet er 10 jaar geleden uitzag in vergelijking met nu! Om het saaie uiterlijk van de server wat op te vrolijken, werd deze voorzien van gekleurde Lego-blokjes. Deze Lego-blokjes waren uiteindelijk bepalend voor de kleuren van het logo.

Oprichting Google Inc.

In het begin was het moeizaam potentiŽle investeerders te overtuigen. Hier kwam verandering in toen, op basis van een korte demo, de eerste cheque van $100.000 werd uitgeschreven door een van de oprichters van Sun Microsystems. Vanwege tijdsdruk was deze cheque in de haast uitgeschreven aan Google Inc., destijds nog niet eens geregistreerd onder die bedrijfsnaam!

Verder werken vanuit een garagebox

Meer investeerders volgden, en met het uiteindelijke startkapitaal van bijna $1.000.000 werd een garagebox gehuurd in Menlo Park, CaliforniŽ. Deze garagebox was van alle gemakken voorzien (waaronder een bad). Dit soort omstandigheden zijn nog steeds bepalend voor de werksfeer bij Google. Ondanks het feit dat de zoekmachine zich nog steeds in een bŤtafase bevond, werden vanuit deze garage dagelijks zo'n 10.000 zoekopdrachten verwerkt.

Na 5 maanden was de garagebox alweer te klein

Positieve berichten in de media zorgden voor een dusdanige groei dat na 5 maanden de garagebox alweer te klein bleek! Februari 1999 werd er verhuisd naar een grotere kantoorlocatie en werd er extra personeel aangenomen. De bezoekersaantallen raakten in een stroomversnelling. Er werd daarom hetzelfde jaar wederom verhuisd, en wel naar het huidige hoofdkantoor Googleplex in Mountain View, CaliforniŽ. De oorspronkelijke garagebox (met het bijbehorende huis) is recent voor een onbekend bedrag door Google opgekocht als bedrijfserfgoed.

Met de zoektechnologie is veel geld te verdienen

Naast de verkoop van de snelle, efficiŽnte zoektechnologie aan veel bedrijven, heeft Google in het jaar 2000 een nieuw idee ontwikkeld: AdWords. Met AdWords kunnen bedrijven zoekwoord-gerelateerd adverteren op de Google-pagina's met zoekresultaten. Dit bleek een schot in de roos! Het adverteren op internet kreeg hiermee een geheel nieuwe dimensie.

Om nog meer bekendheid te geven aan de zoekmachine, werd in datzelfde jaar de inmiddels populair geworden Google-toolbar gelanceerd. Met AdWords kon meer verkocht worden dan dat er aan advertentieruimte beschikbaar was. Daarom werd in 2003 gestart met AdSense om gerelateerde advertenties ook op websites van derden konden worden vertoond. De concurrentie doet inmiddels verwoede pogingen de achterstand in te halen.

De stroom aan nieuwe producten houdt niet op

Google blijft maar doorgaan met het verbeteren van bestaande producten en het ontwikkelen van nieuwe producten. Waar dat nodig wordt geacht, worden zelfs producten van andere bedrijven overgenomen. De steeds langer wordende lijst met Google-producten is nauwelijks meer bij te houden. De bekendste (zoals gebruikelijk zijn de meesten nog in bŤtafase):

© 2001-2019 - - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring