Opt-out voor op surfgedrag gebaseerde advertenties (behavioral advertising en Do Not Track)

Internet staat vol met advertenties. Waar advertenties vroeger willekeurig werden getoond, worden ze tegenwoordig zoveel mogelijk op je persoonlijke interesses afgestemd (dit wordt ook wel behavioral advertising genoemd). Door het surfgedrag vast te leggen, kunnen advertenties eenvoudig op je persoonlijke interesses worden toegespitst. Dit gebeurt zeer subtiel, je hebt het dus lang niet altijd door. Alhoewel... Met de recente ontwikkelingen in remarketing wordt je nog lang achtervolgd door advertenties van een eerder bezocht product of webwinkel, ook al ben je allang niet meer geïnteresseerd. Hoewel behavioral advertising een toegevoegde waarde kan hebben, zal de wenselijkheid daarvan van persoon tot persoon verschillen. Maar hoe werkt dat nu eigenlijk?

Een advertentienetwerk treedt op als intermediair

Een bedrijf dat op een specifieke website wil adverteren, zou natuurlijk direct contact kunnen opnemen met de betreffende websitebeheerder. Omdat dit erg inefficiënt werkt, zijn er advertentienetwerken (waarvan Google de bekendste is) die deze taak als intermediair overnemen. Enerzijds werven zij bedrijven die via hen een advertentie willen plaatsen, anderzijds maken zij afspraken met websitebeheerders om deze advertenties op hun website te kunnen plaatsen.

Uw surfgedrag wordt opgeslagen in cookies

Wanneer je een bij het advertentienetwerk aangesloten website bezoekt, plaatst het advertentienetwerk doorgaans een cookie op de computer waarin het surfgedrag wordt vastgelegd. Aan de hand van de informatie die in deze cookies wordt opgeslagen, kunnen in een split second jouw persoonlijke interesses worden bepaald zodra je weer een aangesloten website bezoekt. Deze informatie wordt gebruikt om op maat gesneden advertenties te tonen. Na een bezoek aan website A is de kans dus groot dat de op website B getoonde advertenties gerelateerd zijn aan de inhoud van de bezochte pagina's op website A. In werkelijkheid ligt het vele malen complexer, de essentie is in ieder geval dat menig advertentienetwerk jouw persoonlijke surfgedrag in een cookie vastlegt en deze bij elk websitebezoek inleest en aanpast.

LET OP: Met de plug-in Google Analytics Opt-out Browser Add-on (download: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout?hl=nl) wordt voorkomen dat je surfgedrag door Google Analytics wordt gebruikt. Dankzij deze plug-in zien website-eigenaren jouw bezoek dus niet meer, het voorkomt echter niet dat Google je surfgedrag voor advertentiedoeleinden vastlegt en analyseert!

De wenselijkheid van behavioral advertising

Aangezien het surfgedrag privacygevoelige informatie kan bevatten, is het maar de vraag of het bijhouden daarvan wel gewenst is. Enerzijds kan behavioral advertising ongemerkt het surfplezier verhogen (al is niet iedereen die mening toegedaan). Anderzijds zou er "misbruik" van deze informatie gemaakt kunnen worden door het te combineren met andere informatie. Over de wenselijkheid en het nut van behavioral advertising zijn de meningen dus verdeeld...

'Volg mij niet' (Do Not Track)

Wil je niet dat websites je kunnen volgen, maak dan gebruik van Do Not Track (DNT) (deze optie kan in Edge worden uit- of ingeschakeld via de knop Instellingen en meer (rechtsboven), optie Instellingen, knop Geavanceerde instellingen, optie Do Not Track-aanvragen verzenden en in Internet Explorer via Alt-Extra, Internetopties, tabblad Geavanceerd, optie Do Not Track-verzoeken verzenden naar sites die u bezoekt in Internet Explorer). Do Not Track (DNT) informeert webservers dat het vastleggen van internetactiviteiten niet gewenst is. Het is vervolgens aan de betreffende beheerder of dit verzoek ook daadwerkelijk wordt gerespecteerd. Aangezien de verzamelde gegevens voor commerciële doeleinden kunnen worden gebruikt, staan lang niet alle websitebeheerders hier open voor. Wellicht dat aanvullende wetgeving noodzakelijk is om de ondersteuning van DNT af te dwingen. Wil je helemaal geen advertenties meer zien dan kan je beter het HOSTS-bestand aanpassen!

© 2001-2024 - - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring